СПІВПРАЦЯ СТЕЙКХОЛДЕРІВ З КАФЕДРОЮ ФІЗИЧНОЇ ТЕРАПІЇ, ЕРГОТЕРАПІЇ ХМЕЛЬНИЦЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ

З метою дисемінації результатів проєкту «UKROTHE – Розвиток навчальної програми з ерготерапії в Україні»та розширення співпраці Хмельницького національного університету із зовнішніми стейкхолдерами в напрямку розвитку освітніх програм «Ерготерапія», «Фізична терапія, ерготерапія» спеціальності 227 Фізична терапія, ерготерапія, 3 жовтня 2022 року до лабораторії ерготерапії кафедри фізичної терапії, ерготерапії Хмельницького національного університету завітали шановні гості- директори з 27 Інклюзивно-ресурсних центрів Хмельницької області.

Завідуючий кафедрою фізичної терапії, ерготерапії Хмельницького національного університету Олег Базильчук провів короткий екскурс створеною новою науково-навчальною лабораторією для реалізації освітніх програм спеціальності 227 «Фізична терапія, ерготерапія», що стала можливим завдяки участі університету в міжнародному проєкті «UKROTHE – Розвиток навчальної програми з ерготерапії в Україні», який реалізується за Програмою фінансування ЄС: Європейський інструмент сусідства (Erasmus+: КА2 CBHE) та інших проєктів Erasmus+ Capacity Building Projects in the Field of Higher Education with Ukrainian Partners Проекти програми ЄС Еразмус+ у сфері вищої освіти. Загальною метою проекту є розширення потенціалу ерготерапії в Україні шляхом реалізації нової освітньої програми бакалаврського рівня для підготовки ерготерапевтів у закладах вищої освіти, яка відповідає базовим стандартам WFOT (World Federation of Occupational Therapists / Всесвітня федерація ерготерапевтів).

Учасниками проєкту є команди Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, Хмельницького національного університету, Придніпровської державної академії фізичної культури і спорту, Благодійний фонд «Карітас» (м.Дрогобич), Реабілітаційний центр «Модричі» (м.Трускавець) та європейські партнери – Університет прикладних наук VIVES (Бельгія), університет P. PORTO (Португалія), асоціація «TAPAS» (Іспанія), Неурядова організація ORADEA (Румунія).
Викладачка кафедри фізичної терапії, ерготерапії, аспірантка Людмила Басенко ознайомила присутніх з сучасними системами оцінювання пацієнтів з різними нозологіями, зокрема:

  • системою класифікації великих моторних функцій (GMFCS) – оцінка самостійних рухових здібностей, з особливим акцентом на вмінні сидіти, ходити та пересуватися у дитини з ЦП з урахуванням вікового періоду;
  • системою класифікації функції руки (MACS) –спрямована на визначення того рівня функціональності кисті, що найбільше відповідає типовій поведінці дитини, а не максимальним можливостям;
  • системю кваліфікації комунікативнлї функції (CFCS) – класифікує щоденну діяльність з комунікації в один із п’яти описових рівнів;
  • системою класифікації здатності до їжі та пиття (Eating and Drinking Ability Classification System);
  • Beery VMI – тест розвитку зорово-моторної інтеграції допомагає оцінити ступінь, до якого люди можуть інтегрувати свої зорові та моторні здібності.

Доцентка кафедри фізичної терапії, ерготерапії Інна Солтик ознайомила присутніх зі сучасними ерготерапевтичними системами тестувань.
Такими як:

  • Minnesota Manual Dexterity – тест, який дозволяє вимірює здатність до простих, але швидких рухів очей-руки-пальців, швидкість переміщення з простих без розрізнення розміру та форми.);
  • Purdue Pegboard Test (PPT) – тест, який дозволяє оцінити спритність у фалангах пальців, рухів кисті, плеча у пацієнтів із порушеннями функції верхньої кінцівки внаслідок неврологічних, або опорно-рухових захворювань.)
  • Grooved Pegboard Test (GPT) – тест, який дозволяє оцінити маніпулятивну спритність, зорово-моторну координацію.
  • Jebsen Taylor Hand Function Test (JTHFT) – це стандартизоване й об’єктивне вимірювання дрібної та великої моторики рук із використанням симуляції повсякденної діяльності (ADL).

Директори центрів із зацікавленістю ознайомилися з обладнанням з ерготерапії, придбаними для університету за кошти Євросоюзу, з перспективами підготовки фахівців з ерготерапії і фізичної терапії в Хмельницькому національному університеті за європейськими стандартами.

Директор Департаменту освіти, науки, молоді та спорту Хмельницької обласної державної адміністрації Дарія Басюк наголосила про важливість участі університету у подібних проєктах, завдяки яким, суттєво покращується матеріально-технічна база, створюються сучасні умови освітнього процесу, що в цілому сприятливо впливає на розвиток вищої освіти в Хмельницькій області.

Завідувачка сектору спеціальної освіти та інклюзивного навчання управління освіти та науки Департаменту освіти, науки, молоді та спорту Хмельницької обласної державної адміністрації Алла Марисюк виділила, що важливим аспектом розвитку освітніх програм спеціальності «227 фізична терапія, ерготерапія» в університеті є тісна співпраця з майбутніми працедавцями випускників даних освітніх програм, зокрема з Інклюзивно-ресурсними центрами Хмельницької області.


Учасники зустрічі дійшли спільної думки щодо перспективи розвитку освітніх програм, розширення співпраці та подальшої спільної реалізації результатів проєкту.

Завідуючий кафедрою фізичної терапії, ерготерапії,
доктор педагогічних наук, професор
Олег БАЗИЛЬЧУК